مطالب آموزشی

استراتژی سرمایه گذاران خبره (بخش چهارم)

عدم ارتباط احساسی
راهبردي ذهني كه سرمايه‌گذاران خبره را متمايز مي‌سازد، اين است كه آنها مي‌توانند ارتباط ميان احساسات خود را با بازار به طور كامل قطع كنند.

بدون توجه به آنچه در بازار رخ مي‌دهد، آنها از لحاظ احساسي تحت تاثير قرار نمي‌گيرند و هميشه به طور منطقي عمل مي‌كنند.

البته ممكن است احساس شادي يا غم كنند و عصباني يا هيجان زده شوند، اما اين توانايي را دارند كه فورا آن احساس را كنار گذاشته و ذهن خود را آزاد سازند.
بافت در روش سرمايه‌گذاري خود اين فاصله ضروري از احساسات را حفظ مي‌كند. تنها موضوع مورد توجه او اين است كه آيا سرمايه‌گذاري‌هاي او با معيارهايش منطبق است يا خير. در صورتي كه آنها منطبق باشند، او شاد است بدون توجه به اينكه بازار چگونه آنها را ارزشگذاري مي‌كند. در صورتي كه هر يك از سهام او ديگر با معيارهايش منطبق نباشد، بافت آن سهم را مي‌فروشد بازهم بدون در نظر گرفتن اينكه بازار چگونه آن را نرخ گذاري مي‌كند.

در مورد شیوه سرمایه گذاری شوارتز، هنگامي كه بازار به او ثابت مي‌كند كه اقدام او صحيح نيست، او فورا متوجه مي‌شود كه مرتكب اشتباهي شده است. بر‌خلاف بسياري از سرمايه‌گذاران، او نمي‌گويد كه «روند بازار اشتباه است» و به سرمايه‌گذاري خود نمي‌چسبد. تنها كاري كه انجام مي‌دهد اين است كه از آن سهم خارج مي‌شود. در نتيجه، او قادر است كه درگيري خود با سهم را به طور كامل متوقف كند، و به اين ‌ترتيب در نظر ديگران بي‌احساس و خويشتن دار به نظر برسد.

آرش یزدانی

تحلیلگر تکنیکال بین بازاری/ گروه مالی زمرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا