بازار سهامبازار مسکنتحلیل هاطلا و ارز

برنده بازارها در 6 ماهه اول سال 98

مقایسه بازده بازارها در سال شش ماه ابتدایی سال 98

  • آمار ارائه شده نشان می دهد که طی نیمه اول سال 98 میانگین قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران 15.2 درصد رشد داشته است، در صورتی که سکه بازده منفی 13.1 درصد و دلار 11.6  کاهش داشته است اما شاخص بورس در این مدت 69% رشد را تجربه کرده است. تاکنون بازار سهام برنده بازار ها در 6 ماه نخست بوده است.

  • مطابق آمار سال 91-92 پس از دو سال رشد پی در پی دلار و طلا با مجموع بازده بیش از 150 درصدی در سال سوم بازده منفی داشته اند و در حال حاضر نیز این اتفاق مجددا تکرار شده است است. بازار سهام همواره انعکاس اثر تورمی را پس از دوره ای تاخیر پاسخ می دهد.
    اگر بنای به تکرار الگوی تاریخی باشد بازار سهام طی این دو سال تاکنون حوالی 150 درصد رشد داشته و انتظار داریم در ادامه هم 30تا40درصد رشد داشته باشد، اما در سال سوم احتمالا باید انتظار بازده کاهشی را از بازار سهام داشت.
  • اما باید این نکته را هم در نظر داشت که برخی عوامل بنیادین در هر سه این بازارها با سال 92 متفاوت است. اونس طلا و بازارهای جهانی که در سال 92 در سقف قرار داشتند ولی الان وضعیت متفاوتی داشتند و اونس طلا در شرایط فعلی روند صعودی دارد.
  • ابزار کنترلی دولت برای بازار ارز در آن زمان نرخ بهره بود که در شرایط فعلی امکان استفاده از این ابزار را ندارد و از سوی دیگر برای کنترل بازار ارز با کمبود منابع ارزی مواجه هستیم. در مجموع انتظار می رود در انتهای سال جاری حداقل بازده طلا و ارز منفی نباشد و احتمالا بازار سهام ریزشی مانند آنچه در سال 93 مشاهده شد را تجربه نکند.

 

دکتر آرش یزدانی

تحلیلگر بین بازاری

آرش یزدانی

تحلیلگر تکنیکال بین بازاری/ گروه مالی زمرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا