بازار سهامتحلیل ها

به رونق بورس امیدی هست؟

به رونق بورس امیدی هست؟

فارغ از هیجانات کوتاه مدت و نوسانی شاخص کل بهترین ابزار برای مطالعه روند میان مدت و بلند مدت بازار سرمایه تحلیل اقتصادی است.

  با توجه به پارامترهای کلان اقتصادی می توان بهتر نبض بازار را احساس کرد با کاهش التهابات بازار در ماه‌های اخیر و با روشن شدن  وضعیت کلی اقتصاد موارد امید بخش در مورد بازار سهام به چشم می‌خورد.

نرخ بهره

بانک مرکزی قلب اقتصاد است و مهمترین ابزار در دست بانک مرکزی نرخ بهره است.

 در بازارها تیغی به تیزی نرخ بهره وجود ندارد.

بعد از سالها پرداخت بی ریسک سود بانکی های نجومی دیگر سیستم بانکی توان ادامه این روند را ندارد.

با بالا رفتن قیمت دلار در سال جاری معادله‌های مالی به طرز چشمگیری تغییر کردند. درست است که نقدینگی ریالی روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود اما دو سوم ارزش دلاری تمام پول‌هایی که در بانکها پارکند و در سال‌های گذشته سود های باورنکردنی بی دغدغه گرفته‌اند از بین رفته است.

با سوخت شدن دو سوم ارزش دلاری سپرده‌های بانکی در پی افزایش قیمت دلار نقدینگی دیگر آن هیولای وحشتناک اقتصاد دولتی ما نیست.

دولت نیازی نمی‌بینند برای مهار پول در سیستم بانکی مثل سابق با سودهای وسوسه کننده به آنها  باج دهد.

در واقع این روند و پروسه بارها و بارها در اقتصاد ما تکرار شده است واتکای دولت‌ها در مقاطعی این چنینی درآمدهای سرشار نفتی بوده است.

 برای مثال ارزش دلاری نقدینگی پارک شده در بانک‌ها در ابتدای سال بیش از ۳۵۰ میلیارد دلار بود که بعد از کمتر از شش ماه دو سوم این نقدینگی به کل از بین رفت.

با ثلث شدن این نقدینگی در سال جاری دست دولت برای بازیگری بهتر در بازارها فراهم شده است.

به نظر دولت تمایلی به افزایش نرخ بهره و تکرار این چرخه باطل ندارند طبق قوانین و دستورالعمل های جدید دولت به شدت جلوی پرداخت سود های بالای ۲۰ درصد ایستاده است

اگر بانک مرکزی بتواند در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده بهره ماکزیموم را بین ۱۵ تا ۱۷ درصد به تثبیت برساند بزرگترین خدمت را به بازار سهام کرده است.

در بازار سهام چیزی سرنوشت‌ساز تر است ازنرخ بهره پایین وجود ندارد.

تورم

در یک سال گذشته قیمت دلار نزدیک به سه برابر شده است اما هنوز تورم دلاری به طور کلی به تمام حوزه های اقتصاد بسط پیدا نکرده است.

تجربه نشان می­دهد در میان مدت این تورم به تمام بخش‌های اقتصاد تزریق خواهد شد هیچ اقتصاد دانی برای سال آینده تورم پایین متصور نیست.

با توجه به شرایط تورم بالا درکلیت اقتصاد کشور ما و به واسطه ماهیت سپر تورمی بازار سرمایه خرید سهام در شرایط فعلی یکی از گزینه‌های مطلوب برای در امان بودن از تورم است.

خرید سهام های شرکت هایی که از ناحیه افزایش نرخ تورم منتفع می‌شوند یعنی همان شرکت هایی که از افزایش نرخ های جدید گرفته اند.

 و صد البته دچار رکود و کسادی بازار داخلی نشده‌اند برای سال بعد از بهترین گزینه های سرمایه گذاری است.

به روز کردن قوانین  بازار سرمایه

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بازار سهام ما قوانین قدیمی و استفاده نکردن از ابزارهای معاملاتی روز دنیا است مثلا به خاطر یک طرفه بودن معاملات دربازار بورس سرمایه گذارها مجبور هستند بعد از فروش در قله های قیمتی برای مدتی از بازار دور بماند تا قیمت‌ها به سطوح جذاب برسند. در واقع در قله های قیمتی ما شاهد خروج پول های بزرگ از بازار هستیم.

با مکانیسم فعلی داشتن دوران رکودی و کوچ فصلی سرمایه‌ها از بازار امری غیر قابل اجتناب است.

هر از چند سالی پول های بزرگ برای شکار های وسوسه انگیز وارد بازار سرمایه می­شوند.

و بعد از سپری شدن فصل زودگذر شکار این بازار را برای مدت طولانی ترک می کنند.

بر اساس چرخه های تکراری در سالهای گذشته با خروج پول های بزرگ از بازار رکود چند ساله‌ای بر این بازار حکم فرما می‌شود.

پول های داغی که از بازار در قله های قیمتی خارج می شود پتانسیل این را دارند که به قصد سفته بازی وارد بازارهای دیگر مثل ارز و طلا شود.

اما این مشکل سالیان سال است که در بورس های مدرن دنیا با ایجاد راهکار فروش استقراضی  حل شده است.

با مکانیزم فروش استقراضی یا همان معاملات دو طرفه در بازار سرمایه دیگر نباید از فصل خزان بوسی نگران بود.

با این روش پول ها به جای خارج شدن از بازار در قله های قیمتی می تواند وارد موقعیت معکوس شود و در بازار بمانند و این بار از رکود بازار هم منتفع ‌شوند و رونق رکودی را هم تجربه کنند.

با این روش سالیان سال بورس های بزرگ دنیا جلوی کوچه فصلی سرمایه ها را از بازار سرمایه خود گرفتند و باعث بالا رفتن جذابیت سرمایه گذاری افزایش نقدینگی و اطمینان بیشتر نسبت به این بازار شدند.

در روزهای گذشته خبرهای جدیدی از راه اندازی معاملات آتی بر روی شاخص های بورسی به گوش می رسد که خوشبختانه علاوه بر دو طرفه بودن این نوع معاملات ویژگی اهرمی بودن را هم دارا می باشند این یک واقعیت است که ما در ابتدای راه مدرن کردن بازار سهام خود هستیم، که باعث جذابیت این بازار و حرفه ای  و منطقی تر شدن رفتار اعضای بازار خواهد شد.

دلار نیمایی

در روزها و هفته های گذشته شاهد افزایش بسیار آرام دلار در سامانه نیما هستیم.

به نظر این روند لاک پشتی می تواند برای سال آینده هم ادامه پیدا کند. سال آینده سالی است که کشور ما نفت کمتری به واسطه تحریم ها خواهد فروخت و صد البته با قیمت پایین تر.

برای به تعادل رساندن عرضه و تقاضای ارز در بازارها می‌توانیم افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت ارز در سامانه نیما را برای سال آینده در نظر بگیریم که این خود تبدیل به نقطه قوتی  برای شرکت‌های صادراتی خواهد بود.

بازار جهانی

بعد از حدود یکسال تلاطم های کاهشی در بازار جهانی و اصلاح قیمت در بازار کالایی ها اکنون زمان آن فرا رسیده که اقتصاد جهانی نفسی تازه کنند.

البته زمان این بازیابی اقتصاد جهانی می‌تواند بین ۴ تا ۶ شما باشد که این مهم باعث می‌شود که یک دید مثبت میان مدت به سرمایه گذاری نسبت به گروه های مرتبط به بازار جهانی در بورس فراهم شود.

بعد از این دوره زمانی ۴ تا ۶  ماهه شاهد ادامه روند کاهش بازار کالایی ها برای تکمیل چرخه ریکاوری اقتصاد جهانی خواهیم بود.

از سیگنالهای شروع روند صعودی در بازار کالایی ها می توان به ضعف شاخص دلار و نیاز اصلاح این شاخص در چند ماه آینده نام برد.

به علاوه نفت جهانی هم به سطوح قیمتی مستحکمی رسیده است.

در این دوره رونق چند ماهه می توان توقع افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی در بازار کالایی ها مثل مس و روی جهانی که بر روی بازار ما  بسیار تاثیر گذارند باشیم.

البته این مقدار افزایش برای نفت جهانی به دلیل محدودیت تولید نفت آمریکا و تحریم نفت ایران و برنامه کاهش عرضه اوپک برای سال میلادی بعد می تواند بیشتر باشد.

مهندس احمد اکبری مدرس بازار سرمایه

دانلود فایل PDF مقاله

 

کانال تحلیلی ما را در تلگرام دنبال کنید:

@tahlilonline_com

 


تیم تحلیل آنلاین هر دو هفته یکبار در قالب وبینار تحلیلی یک بررسی کامل به صورت تحلیل بین بازاری از بازارهای داخلی دارد. و سعی می­شود بررسی کاملی روی آینده بازار سهام، طلا و ارز در کوتاه مدت و بلند مدت صورت گیرد.

نشست های تحلیلی گروه تحلیل آنلاین هر دو هفته یکبار به صورت حضوری و آنلاین (وبینار) برگزار می گردد. جلسات حضوری در محل کارگزاری سهم آشنا در شعبه شیراز برگزار می شود، اما فعالین بازارها در سایر شهر ها می­توانند به صورت آنلاین در جلسات گروه تحلیلی ما شرکت نمایند. شرکت در نشست های تحلیلی رایگان است.

جهت ثبت نام در نشست تحلیلی که به صورت دو هفته یکبار روزهای چهارشنبه برگزار می گردد می توانید هم اکنون از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.

https://evand.com/tahlilonline

ویدئوی این نشست ها روی کانال ما در آپارات به اشتراک گذاشته می شود.

ما را در آپارات دنبال کنید:

www.aparat.com/tahlilonline.com

نشست تحلیلی گروه تحلیل آنلاین بیش از سه سال است که هر دو هفته یک بار در محل تالار اختصاصی کارگزاری سهم آشنا در شیراز برگزار می گردد. این نشست ها را هر هفته تعداد زیادی از فعالین بازار به صورت وبینار آنلاین دنبال می کنند.

لینک ثبت نام در نشست: https://evand.com/tahlilonline

         @tahlilonline_com

————————————————————————————–

تالار اختصاصی کارگزاری سهم آشنا شیراز:

معالی آباد، روبروی کلانتری، ساختمان کاتیگا، طبقه 6، واحد 603

تفلن تماس:

واحد آموزش: 07136252411

واحد پذیرش:07136252402    

آرش یزدانی

تحلیلگر تکنیکال بین بازاری/ گروه مالی زمرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا