تحلیل هاطلا و ارز

دارایی خوب فروختنی نیست

نقش طلا در اقتصاد ضربه گیر بحران و دارایی روز مباداست.

قیمت طلا و سکه بر اساس دو پارامتر اونس جهانی و قیمت دلار به ریال تعیین میشود.

سال بعد به واسطه تورم و تحریم و کاهش شدید رشد اقتصادی و …تصور پایین آمدن قیمت دلار منطقی نیست.از طرفی اونس جهانی هم میتواند 10 تا 12 درصد رشد داشته باشد.

بنا به توصیه اقتصاد دانان در حالت عادی باید درصدی از پرتفو سرمایه گذاری خود را به طلا اختصاص دهیم. مقدار درصد طلا از پرتفو سرمایه گذاری هر خانواده در کشور های آمریکا و کانادا به دلیل رشد بالای اقتصادی5 درصد ،در اروپا 10 درصد و در کشور های خاورمیانه به دلیل عدم ثبات اقتصادی 20 تا 25 درصد هست.

پس برای بیمه کردن سبد دارایی خود در روز مبادا و در شرایط بحران اقتصادی باید 20 تا 25 درصد از سرمایه خود را به طلا تبدیل کنیم. بنابراین طلا به عنوان ضربه گیر بحران باید در سبد پرتفو هر سرمایه گذار و بلکه هر خانواده ایرانی باشد.

   

روند بلند مدت اونس جهانی طلا

 

سال 2019 سال طلاست.

برای سال میلادی بعد میتوان تارگت اونس را بالای 1450 دلار در نظر داشت.

بلومبرگ به نقل از صندوق بين المللى طلا  :

سال گذشته به خصوص از نيمه دوم آن شاهد بزرگترين خريدهاى طلا طى نيم قرن اخير بوديم كه بيشتر توسط بانكهاى مركزى بزرگ دنيا رخ داده است!تقاضاى خريد طلا به خصوص در ماه هاى گذشته با رشد بيش از 4درصدى در بازه سالانه به 4,351 تن رسيد.


مهمترين انگيزه هاى خريداران بزرگ عبارت بوده اند از :

-جنگ تجارى و توقف آن

-تنشهاى سياسى در اروپا

-نوسانات سنگين بازارهاى سهام

-مقابله با تقويت ارزش جهانى دلار و حفظ ارزش پول ملى

یک اصل در بازارها وجود دارد.

“هیچ کس نمیتواند تمام نوسانات بازار را پیش بینی کند.پس نباید به دنبال نوسان گرفتن از دارایی خوبی مثل طلا باشیم.زیرا نوسان گیری پر ریسک هست و معمولا 90 درصد افراد در نوسان گیری ضرر می کنند.

نمودار درصد افزایش قیمت  اونس جهانی در مقابل شاخص کالاهای اساسیCRB

 

 دربین سال های 1970 تا 2015 شاخص CRB تنها 444 درصد رشد داشته است.اما اونس جهانی بیش از 3600 درصد رشد کرده.این نشان می دهد طلا در بلند مدت همیشه از تورم بیشتر رشد میکند و همچنین بهترین دارایی در زمان بحران اقتصادی است.

مهندس احمد اکبری

آرش یزدانی

تحلیلگر تکنیکال بین بازاری/ گروه مالی زمرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا