مدیریت سرمایه گذاری و روانشناسی بازارمطالب آموزشی

مسئولیت پذیر باشید! (بخش اول)

‌معامله گر موفق هیچ گاه برای اشتباه های خود به دنبال مقصر نمی‌گردد!

مارک داگلاس در کتاب معامله گر منظنم به این نکته اشاره می کند که معامله گران بازار های سهام و آتی پس از ورود به این بازارها ها هنوز متوجه این موضوع نیستند که این فضا با آنچه آنها قبلا در محیط اجتماعی خود تجربه کرده اند تفاوت گسترده ای دارد.

برخلاف محیط های اجتماعی فعالیت در فضای معامله گری نیازمند درجات بالایی از خودکنترلی و اعتماد به نفس دارد. مشکل اینجاست که ما از کودکی آموخته ایم در میحط ساختار یافته ای کار کنیم که رفتار ما در آن توسط شخصی قوی تر از خودمان کنترل می شود این شخص رفتار ما را در جهت انتظارات جامعه هدایت کرده و ما توسط نیروهای خارجی مجبور بودیم رفتار مشخصی را براساس یک سیستم تنبیهی و تشویقی انجام دهیم.

اما یکی از درس هایی که شما با ورود به دنیای معامله گری خواهید آموخت این است که آن راهکار های فکری که در زندگی روزمره خود استفاده می کردید در محیط تریدری کارایی ندارند. بازار هیچ گاه شما را مجبور به انجام کاری نخواهد کرد، انتظاری هم از رفتار شما نخواهد داشت و از طرف دیگر رفاه و آسایش شما و مشکلات شخصی شما هم برای بازار مهم نخواهد بود و مسئولیت سود زیان شما تماما بر عهده خود شما خواهد بود.

برای اینکه عملکرد موفقی در این فضا داشته باشید شما باید یاد بگیرید چگونه خودتان را کنترل کنید. با وجود این فقط تعداد کمی از معامله گران هستند که متوجه این قضیه شده اند که مسئول سود و زیان حاصله  فقط خودشان هستند.

پس مهمترین کلید برای موفقیت در بازارهای مالی مسئولیت پذیری است. شما مسئول همه سودها و زیان های خودتون در بازار هستید!

ضرب‌المثلی قدیمی در معاملات رایج است که : «اگر لازم است از دیگری سؤال کنید، نباید معامله کنید.» کمی به این جمله بیندیشید؛ چنانچه قاعده ای در انجام معاملات دارید که تا کنون باعث عملکرد بهتر شما نسبت به سایرین شده است، چه نیازی به اظهارنظر دیگران است!؟ آن فرد چه اطلاعات و روش بهتری به شما ارائه خواهد کرد جز سردرگمی.

طبق اصول روانشناسی این میل در بیشتر افراد وجود دارد که به دیگران بگویند چه کار باید انجام دهند به جای اینکه خودشان  تصمیم به انجام کاری بگیرند. این امر مهم‌ترین دلیل شکست اکثر افراد در بازارهاست. چنانچه معامله ای صورت گرفت تمام مسئولیت آن را به عهده گیرید، در غیر این صورت بهتر است از انجام آن به پرهیزید.

فراموش نکنید که در بازار سهام حداکثر 10 تا 20 درصد افراد به سود می رسند. اگه راهی را بروید که اکثریت می­روند همان نتیجه ای را می­گیرید که اکثریت می گیرند. پس دنباله روی دیگران نباشید و استراتژی خودتان را دنبال کنید. این استراتژی را بهتر است از افرادی که واقعا موفق هستند بگیرید. متاسفانه باید بگوتم که این افراد بندرت در دسترس هستند، بخصوص در فضای مجازی!

‌اما راهکار چیست؟

مارک کریسپ می گوید: اگر این گونه می‌اندیشید که «بازار مسبب ضرر من است» یا «دیگران این کار را با من کرده‌اند»، تفکر خود را این‌گونه تغییر دهید: «آیا از قواعد خود پیروی کرده‌ام یا خیر؟» اگر پاسخ مثبت بود؛ به خود افتخار کنید چرا که در مسیر برنده شدن در بازار قرار گرفته‌اید (یعنی قرار است شما یکی از نوادر بازار باشید). اگر پاسخ منفی است، علت آن را یافته و در مسیر عدم تکرار آن اشتباه‌ها تلاش کنید.

با پذیرفتن مسئولیت تک تک معاملات خود از همین امروز، از اینکه در می‌یابید معاملات در حقیقت چقدر ساده هستند، شگفت زده خواهید شد.

 

ادامه دارد…

دکتر آرش یزدانی

آرش یزدانی

تحلیلگر تکنیکال بین بازاری/ گروه مالی زمرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا