آموزش تحلیل تکنیکالتحلیل بین بازاریطلا و ارزمطالب آموزشی

نقش کلیدی طلا در تحلیل بین بازاری

  • در بین 21 قلم کالایی که در محاسبه شاخص CRB از آنها استفاده می شود، طلا بیشترین حساسیت را به تغییرات دلار دارد.
  • این بازار طلا است که تغییرات شاخص CRB را هدایت می کند. در واقع طلا اولین بازاری است که تغییرات روند دلار در آن تاثیر می‌گذارد. جالب است بدانید که این تاثیر همیشه آنی است. تغییر روند بازار طلاست که در نهایت منجر به تغییر سطح قیمت در بازار کالا می شود.

اگر پیش بینی ما شکل گیری روند صعودی طلا باشد اما در همین زمان شاهد رشد پرقدرت ارزش دلار (شاخص دلار) باشیم، باید در تحلیل خود تجدید نظر کنیم. عکس این حالت نیز صادق است. یعنی سیگنال خرید در دلار باید با روند بازار طلا تایید شود.

رابطه معکوس شاخص دلار (نمودار مشکی) و طلا (نمودار قرمز)

ارزهای دیگر بجز دلار معمولا با طلا رابطه مستقیم دارند.

طلا به عنوان شاخصی پیشرو برای شاخص CRBمطرح است. یعنی معمولا چند ماه قبل از چرخش شاخص CRB کف طلا شکل می گیرد و روند طلا زودتر از CRB تغییر می‌کند.

رابطه دلار و بازار طلا برای پیش بینی کلی قیمت کالاها بسیار با اهمیت است.

تاخیر زمانی بین روند معکوس شاخص دلار و شاخص CRB با استفاده از بازار طلا راحت تر درک می شود. بازار طلا پلی بین این دو بازار است. 

در چرخش های اصلی دو بازار طلا و شاخص CRB، بازار طلا معمولا یک سال جلوتر است. در تغییر جهت های کوتاه مدت تر نیز می توان گفت بازار طلا به طور میانگین 4 ماه زودتر از شاخص CRB تغییر مسیر می‌دهد. دقیقا این قضیه بین دلار و شاخص CRB نیز وجود دارد.

همانطور که در تصویر مشخص است حرکت صعودی طلا در سال 2019 تقریبا یکسال و نیم زودتر از حرکت صعودی شاخص CRB آغاز شده است.

رابطه معکوس شاخص دلار و شاخص CRB

طلا همواره به عنوان بازاری غالب و تاثیر گذار بر دو بازار دیگر باقی مانده است. با این حال تاثیر گذاری دلار بر بازار طلا به مراتب سریعتر از بازارهای کالا است. بنابر این می توان گفت که استفاده از هر سه بازار فوق برای به دست آوردن تحلیلی جامع، ضروری است.

برگرفته از کتاب تحلیل تکنیکال بین بازاری/ جان مورفی

آرش یزدانی

تحلیلگر تکنیکال بین بازاری/ گروه مالی زمرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا