مدیریت سرمایه گذاری و روانشناسی بازارمطالب آموزشی

چرا معامله گران بر خلاف استراتژی خود عمل می کنند؟!

روانشناسی بازارهای مالی (بخش اول)

روانشناسی بازار سهام

در طی چند سال فعالیت در بازارهای مالی و طی چندسالی هم که آموزش تریدری در بازارهای مالی را انجام می دادم، متوجه شدم بزرگترین مشکل کارآموزان دوره ها این است که تقریبا همه تحلیلگرهای خوبی می شوند و سیستم معاملاتی نسبتا خوبی به کار می برند، اما آنچه در بازار و حین معاملات عمل می کنند متفاوت با آن چیزیست که خودشان طراحی کرده‌اند و استراتژی معاملاتی به آنها می گوید! تسلط به اصول روانشناسی بازار سهام مهمترین مهارتی است که فعالین بازار به آن نیاز دارند!

چرا اکثر معامله گران (حتی گاهی حرفه ای ها) بر خلاف برنامه و دانسته های خودشان عمل می کنند؟!

من بیشتر از اینکه یه تریدر باشم یک متخصص بازاریابی هستم، در بازاریابی مبحثی داریم به نام بازاریابی عصبی که علم جدیدی در حیطه بازاریابی است. اگه کمی در مورد این سیستم توضیح بدهم بیشتر روشن می شود که چرا اکثر تریدرها در زمان معامله بیشتر تابع احساس هستند تا منطق.

در دیدگاه سنتی شرکت های برای اینکه محصولاتشون طبق خواسته مشتری ها باشد از آنها نظر سنجی می کردند اما با کمال تعجب می‌دیند که واکنش های مشتری ها نسبت به محصول عکس آن چیزی است که خودشان اظهار کردند!
در یک مطالعه از افراد قبل اینکه وارد کافی شاپ شوند سوال می‌شد که قهوه تلخ را ترجیح می‌دهند یا قهوه تلخ را؟ پاسخ 90 درصد افراد قهوه تلخ بود اما در کمال ناباوری اکثرهمین افراد به کافی شاپ قهوه شیرین سفارش می دادند؟!
واقعیت این است که وقتی از انسان ها سوال می شود پاسخ خودشان را بر مبنای منطق می‌دهند، مثلا چون قهوه تلخ برای سلامتی بهتر است پس سعی می کنند به سوال پاسخ منطقی بدهند! ولی در عمل انسانها تابع احساسات خودشان عمل می کنند، در واقع تابع آن چیزی عمل می کنند که در گذشته احساس بهتری نسبت به آن داشته اند!
دلیل این امر برمی گردد به ساختار مغر انسان، در قست بعدی در مورد ساختار مغز انسان توضیح بیشتری خواهم داد…

دکتر آرش یزدانی
تحلیلگر بازارهای مالی

آرش یزدانی

تحلیلگر تکنیکال بین بازاری/ گروه مالی زمرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا